Krögarparet Ingrosso lanserar Amore Bianca Pinot Grigio

Krögarparet Åsa och Emilio Ingrosso lanserar Pinot Grigio på box – Amore Bianca Pinot Grigio

Åsa och Emilio Ingrosso har haft bråda dagar. Nyligen öppnade de den italienska restaurangen La Perla i Stockholm, utöver den, har de två restauranger på Mallorca, de har släppt kok- och livsstilsboken Sensi samt lanserat ett nytt vin – Amore Bianca Pinot Grigio på box.

Sedan succén med Amore Bianca Prosecco, som är döpt efter Emilios dotter Bianca kommer nu ytterligare en italiensk klassiker från krögarparet.

– Som italienare älskar jag Pinot Grigio, berättar Emilio. Det är en druva som passar till det mesta i det italienska köket… Och då boxar är betydligt mer miljövänliga än flaskor – både vad gäller tillverkning och frakt – fanns en lucka i sortimentet som behövde fyllas.

Runtom den vackra Gardasjön i norra Italien växer de druvor som används i Amore Bianca. Klimatet här är speciellt gynnsamt för druvsorten Pinot Grigio som ger friska men fruktiga viner med toner av vit persika och päron.
Pinot Grigio är ett alldeles utmärkt bordsvin och passar till det allra mesta inom såväl det syd- som norditalienska köket: pasta med tomatbaserade såser, fisk, skaldjur eller varför inte en klassisk risotto med porcini, alltså Karl-Johansvamp.

Emilio och Åsa Ingrosso har ett antal restauranger i såväl Sverige som i andra länder och är mycket kunniga inom landets matkultur och dess drycker. De har länge varit på jakt efter de perfekta druvorna till ett kvalitativt och prisvärt bordsvin. Nu finns det att beställa på Systembolaget.


– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Amore Bianca Pinot Grigio 2019
Druva: 100% Pinot Grigio från DOC Garda
Alkohol: 12%
Restsötma: 6 g/l
Artikelnummer: 50191
Box: 3000 ml
Alkoholhalt: 11,5 %
Pris: 249 kr
Finns i Systembolagets beställningssortiment:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/amore-bianca-5019108/

 

GULD till GULDKULA

Guldkula tar hem guldet i den prestigefulla vintävlingen Vinordic Wine Challenge 2020. Nu i dagarna offentliggjordes vinnarvinerna och ett mer gyllene tillfälle att lyfta ett champagneglas högt finns nog inte. Grattis Guldkula, du är en guldvinnare!

Vinordic Wine Challenge är utan tvekan den största vintävlingen i Sverige. Det som gör tävlingen helt unik i sitt slag är att samtliga viner provas blint av en superproffsig jury som består av vinskribenter, sommelierer och journalister, som tillsammans har unika kunskaper om vin, med stor och lång erfarenhet av att prova vin och betygsätta vin.

Tävlingen är uppdelad i olika tävlingskategorier och i varje prisklass utses en vinnare som får utmärkelsen ”Gold Trophy”. Även en ”Silver Trophy” och en ”Bronze Trophy” delas ut. En prestigefull tävling med stort värde för vinnarvinerna som valts ut som bästa vinerna av branschens främsta experter. Vinordic Wine Challenge arrangeras av Stockholmsmässan i samarbete med tidningen Allt om Vin.

I denna samling av de bästa champagnerna är vi stolta att berätta att Guldkula tog emot den främsta utmärkelsen – GULD! Det låter ju väldigt bra med Guld till Guldkula!

Här är juryns utlåtande om Guldkula Premier Cru:

”Utvecklad, mycket frisk smak med inslag av röda äpplen, nougat, rostat bröd och citrusskal. Serveras vid 8-10 ̊C som aperitif eller till rätter av fisk och fågel.”

Guldkula Premier Cru finns att köpa på Systembolaget och är tillgängligt i nästan alla butiker i Sverige.

Champagne Guldkula Premier Cru
Art nr 73077
Pris: 299 kr

För mer information: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/guldkula-7307701

 

Galatea stärker sin position inom vin via förvärv

Galatea förvärvar vinimportören Domaine Wines Sweden AB och Sundance Wines AB i syfte att stärka sin marknadsposition på vinsidan.

Domaine Wines och Sundance Wines grundades av Arne Skog och har idag verksamhet i Sverige och Finland. Bolaget har de senaste åren, i samarbete med producenter och kunder, utvecklats till en snabbt växande vinimportör. Man har en bred portfölj av högklassiga produkter tillsammans med en rad egenutvecklade produkter. Företaget drivs idag av Arne Skog och Staffan Liss, som fortsatt kommer att vara aktiva i bolaget.

Galatea, som är ett dotterbolag inom Martin & Servera-gruppen, är en ledande öl- och vinimportör på den svenska marknaden och får i och med förvärvet en starkare position inom vinsegmentet. Galatea äger sedan tidigare Bornicon & Salming Finland som täcker den finska marknaden. Förvärvet av Domaine Wines ger Galatea en bra plattform för expansion på den nordiska marknaden.

– Det är med glädje vi hälsar Domaine Wines välkomna in i Galatea-koncernen. Medarbetarna hos Domaine Wines har god kompetens och lång erfarenhet av att utveckla den svenska vinmarknaden, vilket på ett mycket bra sätt kompletterar den position Galatea har på ölmarknaden, säger Mats Folkeson, vd på Galatea.

– Med Galatea i ryggen kan Domaine Wines fortsätta sin utvecklingsresa och vi är övertygade om att det här kommer att skapa möjligheter för ökad försäljning, både i Sverige och i Finland, säger Arne Skog, grundare och majoritetsägare i Domaine Wines Sweden.

– Tillsammans med Domaine Wines kan Galatea nu möta marknaden med ett starkt erbjudande både på vin och på öl, säger Mats Folkeson.

Konkurrensverket behöver godkänna Galateas förvärv innan det officiellt är klart. Det beräknas ske första veckan i mars.

För mer information, kontakta
Mats Folkeson, vd Galatea, +46 70 835 81 48
Arne Skog, grundare Domaine Wines Sweden, +46 70 834 28 66

 

***

 

Galatea är idag Skandinaviens ledande importör av öl och har ett brett sortiment där både starka varumärken och specialprodukter har en självklar plats. Galatea har också ett gediget utbud av sprit samt vin att erbjuda restaurangmarknaden. Galatea söker ständigt efter nya spännande produkter för den svenska marknaden.

Martin & Servera erbjuder varor, tjänster och kunskap för restauranger och storkök i Sverige. Vi är en svensk, familjeägd koncern. Ansvarsfullt och långsiktigt företagande är en viktig del av vår verksamhet. Martin & Servera består av Martin & Servera Restauranghandel, Martin & Servera Logistik, Martin & Servera Restaurangbutiker, Chipsters, Diskteknik, Galatea, Grönsakshallen Sorunda, Fiskhallen Sorunda och Fällmans Kött.

 

Dryckesbranschens Klimatinitiativ – där varje droppe räknas!

Vi är sedan 2017 engagerade i projektet Dryckesbranschens Klimatinitiativ, där vi deltagit för att tillsammans med branschkollegor ta fram ett gemensamt verktyg för rapportering, samt en tydlig vision och mål för klimatarbetet i vår bransch.

Vision är en dryckesbransch utan klimatpåverkan – där varje droppe räknas. Vi har direkt från starten anslutit oss till Dryckesbranschens Klimatinitiativ och kommer från och med det första rapporteringsåret (2018) att rapportera in våra klimatsiffror till initiativet. Det fina med initiativet är att alla Systembolagets dryckesleverantörer som vill kan vara med, och att alla jämförelser görs med liknande företag.

Projektet Dryckesbranschens Klimatinitiativ rullades ut under 2018 och senaste mätningen visade att över 70% av volymerna i Systembolagets fasta sortiment har anslutits till initiativet redan första året.

Initiativtagare till Dryckesbranschens Klimatinitiativ är Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier och Systembolaget i samarbete. Att samverka i klimatarbetet är nödvändigt och just det, att vi har haft ett bra samarbete i arbetet med att sjösätta Dryckesbranschens Klimatinitiativ, är centralt. Att parter med helt olika förutsättningar jobbat ihop har varit avgörande för att lyckas skapa en lösning som fungerar för alla, stora som små aktörer.

Vi på Domaine Wines och Sundance Wines är stolta över att ha varit en del av det här arbetet. Nu fortsätter vi resan mot en dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.

Läs mer här: https://www.omsystembolaget.se/hallbarhet/klimat-miljo/dryckesbranschens-klimatintiativ/